FULLY CHARGED: ESMÉE DROS

Twee jaar geleden studeerde Esmée Dros af aan de opleiding ArtEZ Graphic Design in Arnhem. In haar ontwerppraktijk fungeren nieuwsgierigheid en plezier als kompas. De drie kernbegrippen in het werk van Esmée zijn: Space, Shape, Stage en hoe deze begrippen zich tot elkaar verhouden. Bij het tot stand komen van haar ontwerpen kijkt Esmée altijd naar de omgeving en hoe haar ontwerp daar op kan reageren.


Werkplan
In mijn tijd bij GinDS wil ik mezelf positioneren als een Garden Hermit. Een 18e eeuws Victoriaans begrip waarbij landgoedeigenaren speciale hermitages, grotten of folly’s op hun land lieten bezitten door levende sier kluizenaars. Zij leefden alleen op deze bijzondere plekken samen met de natuur. Vanuit daar schreven zij gedichten, maakte kunst en filosofie. De landgoedeigenaren keerde naar de Garden Hermits voor raad of om in contact te komen met de natuur. 

“The association of the hermit with quietness of mind is extended by some poets to melancholy. At the conclusion of the anonymous ‘Farewell to the vanities of the world’ (possibly the work of Sir Walter Ralegh), for example, the poet withdrawing from the world declares:

Then here I’ll sit, and sigh my hot love’s folly,
And learn t’ affect an holy melancholy.” 

Vanuit deze positie wil ik de omgeving van de batterij ontdekken en onderzoek doen naar de ruimte om mij heen. In mijn werk combineer ik vaak restmateriaal en natuurlijke technieken om duurzamer te ontwerpen. Het contrast van de harde koude bunker met stevige solide muren tegenover het zachte augustus weer, de natuur, en omgeving is iets wat ik wil onderzoeken en in beeld wil brengen.